کد قالب کانون 93 حقیقت جالب در باره اسلام

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1227
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1227
بازدید ماه : 1455
بازدید کل : 154111
تعداد مطالب : 2266
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 24 دی 1402

۳۵. دستگاه چاپ سربی گوتنبرگ (۱۴۵۰) مناسب خط شکسته‌ی عربی نبود و به تدریج توسط مسلمانان پذیرفته شد. با این وجود، وقتی در ۱۷۹۶ چاپ سنگی (لیتوگرافی) در آلمان اختراع شد، و از جوهر و طرح‌های حکاکی شده روی سنگ برای تولید تصاویر استفاده کرد، مسلمانان مشتاقانه این روش چاپ را به کار گرفتند. این روش جایگزین نسخه‌برداری دستی برای تهیه‌ی نسخه‌های متعدد از قرآن و روزنامه‌ها و کتاب‌های عربی شد.

۳۶. مریم مقدس، مادر عیسی مسیح، در اسلام یک چهره‌ی برجسته و تنها زنی است که نامش در قرآن ذکر شده است. نام مریم در قرآن بیش از تمام انجیل عهد جدید، تکرار شده و در قرآن اطلاعات زندگینامه‌ای بیش‌تری درباره‌ی او ذکر شده است.

۳۷. در حالی‌که چینی‌ها حدود قرن دوم بعد قبل از میلاد کاغذ را اختراع کردند، مسلمانان اولین کسانی بودند که آن را در ابعاد بین‌قاره‌ای به تولید انبوه رساندند، و فرهنگی وابسته به فراوانی‌ آن پدید آوردند. با افت قیمت کاغذ، سواد افزایش یافته و کتابفروشان و کتابخانه‌ها به اجزای جدایی‌ناپذیر هر شهر مسلمان‌نشینی تبدیل شدند.

۳۸.  مثل مسیحیت و یهودیت، اسلام نیز از خاورمیانه سرچشمه گرفته است.

۳۹. در ایالات متحده، حدود ۳۰٪ مسلمانان آفریقایی‌آمریکایی و ۳۳٪ درصد آن‌ها اهل جنوب و مرکز آسیا و مهاجران هندی، پاکستانی، یا افغانستانی هستند. مسلمانان عرب‌تبار حدود ۲۵٪ و مهاجران قاره‌ی افریقا ۵٪ دیگر را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین گروه‌های قابل توجهی از ایرانی‌ها، ترک‌ها، آسیایی‌های جنوب شرقی، و اروپایی‌ها در ایالات متحده زندگی می‌کنند. بین ۱۷٪ و ۳۰٪ از مسلمانان آمریکایی به این دین گرویده‌اند(حدود دوسوم آفریقایی‌آمریکایی هستند).

۴۰. زبان عربی، زبان مادری اکثر مسلمانان نیست. بیش‌تر آن‌ها عرب نیستند. دوره‌ی پیش از اسلام در عربستان معمولا جاهلیت خوانده می‌شود که یعنی ”روزهای نادانی“. پیش از اسلام، دین اصلی شبه جزیره‌ی عربستان بت‌پرستی مشرکانه بود.

۴۲. در عربی، مکه یعنی ”مکان جام نوشیدنی“ و به گفته‌ی مسلمانان، جایی است که چشمه‌ای پدیدار شد تا هاجر و پسرش اسماعیل را نجات دهد. بعد وقتی ابراهیم برای دیدار پسرش بازگشت، با یکدیگر خانه‌ای سنگی ساختند و آن را به عبادت ”خدای یگانه و راستین“ اختصاص دادند. امروزه این سازه کعبه نام دارد که به معنای ”مکعب“ است.

۴۳. مسلمانان تورات و انجیل اصیل و تحریف‌نشده و مطابق با وحی خدا را قبول دارند؛ با این حال از آن‌جایی که امروزه هیچ‌کدام از نسخه‌های اصلی آن‌ها به طور کامل وجود ندارد، مسلمانان از چیزی پیروی می‌کنند که کلام غایی و محفوظ خدا می‌دانند: قرآن.

۴۴. مسلمانان باور دارند که در طول تاریخ بیش از ۱۲۴،۰۰۰ پیامبر برای بشریت فرستاده شده است، و اولین پیامبر، حضرت آدم و آخرین‌ پیامبر، حضرت محمد (ص) بوده است. فقط نام ۲۵ از آن‌ها در قرآن ذکر شده است.

۴۵. مسلمانان به کفاره‌ی نیابتی اعتقاد ندارند، بلکه قانون مسئولیت فردی را می‌پذیرند. به عبارت دیگر، اسلام می‌گوید هر فردی مسئول اعمال خودش است. مسلمانان معتقدند در روز جزا، همه بار دیگر زنده شده و باید برای هر سخن، اندیشه یا عملی در برابر خدا پاسخگو باشند.

۴۶. اسلام مثل مسیحیت روحانیون یا نمایندگان مقرری با سلسله مراتب کلیسا ندارد. هر مسلمانی می‌تواند نماز را اقامه کند یا مراسم ازدواجی را به جا آورد. با این وجود، هر مسجدی امام جماعت خود را دارد، یا فردی که ”در جلو می‌ایستد“ تا دعا بخواند و مراسم‌ها را اجرا کند.

۴۷. سنت اسلام مبنی بر قرائت شفاهی به ابزاری موثر برای ادبیات دستنویس با تولید انبوه تبدیل شد. یک قاری مسلمان به تنهایی می‌توانست  کتابی را برای گروهی از کاتبان بخواند، که همزمان حرف‌های او را نسخه‌برداری کنند. در مقابل، اروپا از یک سیستم خیلی آهسته‌تر استفاده می‌کرد: راهبان به تنهایی و هربار یک کتاب را نسخه‌برداری می کردند.

۴۸. قرآن می‌گوید ”هیچ اجباری در دین نیست“ و خدا نه یک ملت، که ملت‌ها و مردمان زیادی خلق کرده است.

۴۹. سنی‌ها ۸۷٪-۹۰٪ جمعیت کل مسلمانان را تشکیل می‌دهند. مسلمانان شیعه حدود ۱۰٪ آن را شکل داده‌اند.

۵۰. در طول جنگ جهانی دوم، مسجد بزرگ پاریس به یهودیان شناسه‌ی مسلمانان را داد تا به پنهان شدن آن‌ها از دست نازی‌ها کمک کند.

۵۱. جنگ‌سالار مغول تیمور لنگ (تیمور)، یک قرآن بسیار زینت شده در ابعاد ۵×۷ اینچ خلق کرد که هر صفحه‌ی آن ۷ خط نوشته داشت. مسلمانان ثروتمند اغلب برای فخرفروشی از آن استفاده می‌کردند.

۵۲. ۲۵ کشور وجود دارد که بیش از ۹۵٪ آن‌ها مسلمان هستند.

۵۳. خلیفه های مسلمان از ”کاغذهای پرنده‌ای“ فوق سبکی استفاده می‌کردند که برای ارسال و دریافت پیغام‌ها در سراسر امپراطوری‌شان به پرندگان وصل می‌شد. می‌توان گفت همان ایمیل امروزی بود.

۵۴. پیشرفت‌های اسلامی در استفاده از کاغذ دلیل اصلی آن است که امروزه به جای طومار، کتاب می‌خوانیم.

۵۵. اعداد عربی، اعدادی که دنیای غرب امروزه استفاده می‌کند، توسط مسلمانان ایجاد شدند.

۵۶. در تضاد با سنت انجیل (پیدایش ۲۲: ۱-۲ ) بیش‌تر دانشمندان مسلمان به جای اسحاق، اسماعیل را قربانی موردنظر داستان تمایل ابراهیم برای قربانی کردن پسرش به دستور خدا می‌دانند (قرآن ۳۷: ۹۹-۱۱۳)

۵۷. قرآن در عربی به معنی ”قرائت“ است.

۵۸. مسلمانان معتقدند قرآن، و تورات و انجیل، بر اساس کتیبه‌ای نگارش‌شده به زبان عربی هستند که در بهشت و نزد خدا است.

۵۹. مسلمانان معتقدند که اعضای یک جامعه‌ی مسلمان جهانی به نام امت هستند، و توسط یک پیوند مذهبی با هم متحد شده‌اند که از هویت‌های قبیله‌ای، قومیتی، و ملی فراتر می‌رود.

۶۰. مسلمانان مفهوم گناه نخستین را باور ندارند، بنابراین هیچ نیاز الهیاتی به فداکاری مسیح به عنوان کفاره‌ی گناهان همه‌ی‌ آدم‌ها از طریق مصلوب شدن و زنده شدن دوباره نیست. مسلمانان معتقدند ما به خاطر اعمال خودمان در برابر خدا پاسخگوییم و مسئول رستگاری خودمان هستیم. نمی‌توانیم به کسی دیکر تکیه کنیم، حتی مسیح و حضرت محمد (ص) نیز ما را از گناهان‌مان نجات نخواهند داد.

۶۱. مسلمانان معتقدند خداوند مسیح را مثل الیاس نزد خود برده است.

۶۲. مسلمانان دو تعطیلات اسلامی را جشن می‌گیرند. اولی عید فطر، ضیافت شکستن روزه‌ی ماه رمضان است و دیگری عید الاضحی، یا عید قربان است.

۶۳.در اسلام، همجنس‌گرایی ناهنجار در نظر گرفته می‌شود. در برخی مناطق، تحت قانون اسلامی به عنوان جرمی قابل مجازات رفتار می‌شود؛ در برخی مناطق دیگر، همجنس‌گرایی تحمل می‌شود اما همجنس‌گرایان هنوز از نظر اجتماعی در انزوا هستند. امروزه برخی از مردان مسلمان همجنس‌گرا برای به رسمیت شناختن حقوق‌شان را در جوامع تلاش کرده‌اند.

۶۴. مسیح در قرآن چهره‌ی برجسته‌ای است. مثل مسیحیان، مسلمانان به آبستنی باکره‌ی مسیح توسط روح خدا معتقدند؛ با این حال، مسلمانان معتقد نیستند عیسی پسر خدا است. او یکی از خیل پیامبران بر حق خدا است و پس از حضرت محمد (ص) در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. برای مسلمانان، مفهوم تثلیث نشان‌گر شکلی از چندخدایی است.

۶۵. اگرچه در اسلام هیچ فرقه‌ای مثل فرقه‌های موجود در مسیحیت (کاتولیک روم، متدیست، کلیسای اسقفی، لوتریانیسم و …) وجود ندارد، مثل تمام ادیان، اسلام تقسیم‌بندی‌ها، حزب‌ها و مکاتب فکری را به وجود آورده است.

۶۶. پس از وفات حضرت محمد (ص)، اسلام به دو شاخه‌ی اصلی تقسیم شد، سنی‌ها (۸۵٪ تمام مسلمانان) و شیعه‌ها (۱۵٪). هم‌چنین شاخه‌ی افراطی کوچکی به نام خوارج وجود دارد. این جدایی به دلیل عدم توافق بر سر جانشین پیامبر اتفاق افتاد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: دینی
برچسب‌ها: دانستنی های جالب